spitfire
QIP: 322-399-740 mail: viki.pec@centrum.cz
Pilot
QIP: 349-984-895 mail: tomas.thiele@seznam.cz
 
 

Jak si vybrat začátečnické letadlo?

Vytvořeno Po 12. leden 2009, 00:21:51 CET | Poslední změna St 22. duben 2009, 23:11:39 CEST
Pokud se někdo rozhodne začít s tímto krásným koníčkem tak stojí vždy na začátku s několika otázkami. "Dokážu to? A jaké letadlo si mám vůbec koupit?" Věřte, že to dokážete, protože já i mnoho lidí před vámi to dokázalo a u lítání zůstalo. Takže teď už stačí vybrat to správné letadlo na lítání.
POLOHA A PROSTOR: Měli by jste si pozjišťovat jaké máte možnosti ve svém okolí. Zda máte poblíž nějaké RC letiště, nebo jenom louku, pole, svah atd. prostě místo kde budete lítat. Od toho se odvíjí velikost a typ letadla. S jakýmkoliv můžete na letiště, ale sedat někam do pole s větším letadlem jak 1,2 metrů hrozí poškozením letadla. Taky se musíte nějak na místo lítání dopravit. Takže počítejte s tím jak budete letadlo přepravovat a s tím i potřebné věci k lítání!
LETADLO: Samozřejmě, že naučit se dá s každým letadlem, ale nejlepší je začít s klidnými a pomalými letadly tzn. hornoplošníky a větroni. Není kam spěchat a hned začít lítat s polomaketou za x tisíc. Pro začátek dobře poslouží i otlučené letadlo z bazaru kde se dá koupit i s rc výbavou za pěknou cenu, ale občas to dlouho trvá než se nějaký ten dobrý inzerát objeví. Takže pokud nechcete čekat dočtěte to do konce a pak utíkejte do obchodu.
I když vám někdo se začátky pomůže a vy začnete konečně lítat sami, tak nevěřte, že budete lítat bez nehod!!! S tím prostě musíte počítat! Proto vybírejte letadlo co nejjednoduchší na opravu. Hranatý trup a jednoduché křídlo stavěné s balzy a dřeva. Laminátu se vyhněte velkým obloukem!!! U začátečnických letadel se křídlo připevňuje zpravidla přes gumové oka nebo se přišroubuje polyamidovými šrouby. Výhoda gum je, že se křídlo jednoduše nasadí a při nárazu gumy prasknou, povolí nebo odletí pryč. Nevýhoda je že po takovémto nárazu je třeba znovu porovnat křídlo tak aby bylo zase ve středu (na správném místě). Šrouby vypadají lépe a nenarušují tvar letadla. Pokud jsou dobře zvolené tak se při nárazu ustřihnou. Ale hlavní výhodou je, že křídlo je nasazené pořád na stejném místě a vy tak nemusíte uvažovat proč to lítá jinak něž v předchozím letu. U šroubu se totiž nestane, že se křídlo posune a tím změní těžiště letadla, které má hlavní důvod na ovladatelnost letadla.
A co ovládání letadla křidélky a nebo směrovkou? Já v tom rozdíl ve složitosti ovládání nevidím. Je to jen o cviku a práci s výškovkou, která se používá v obou případech trochu jinak. Ale po 2 letech v tom taky rozdíl hledat nebudete a ani vám nepřijde rozdíl mezi křidélkama a směrovkou. Pokud budete lítat hned ze země tak vaše letadlo musí mít směrovku, protože křidélky se nedá řídit start letu. Ty pouze fungují jako naklápění letadla na jednu ze stran. U přistání to tak velký problém není. Pro začátek, ale doporučuju požívat letadlo bez podvozku. Pokud už budete zvládat přistání bez podvozku můžete vyzkoušet namontovat podvozek.
Asi největším problémem pro výběr bude motor. Někdo má rád spalovák jiný radši elektro motor. Náklady jsou přibližně stejné. Ale každé potřebuje něco jiného. U spalováku budete potřebovat: baterku 12 V, power panel, startér, žhavící kolíček. Toto se dá pořídit do 2000,- + palivo, něco na tankování a nějakou krabici ve které to budete sebou na letiště nosit. Takže počítejte ještě s investicí kolem 500 kč. U elektra toto vše odpadá. tam vám stačí nabíječka na baterky a hromada baterek aby jste si pořádně zalítali. Pokud koupíte už něco na Li-xxx tak investice bude taky kolem 2000,- + náhradní baterky aby jste po jednom letu nešli hned domů. Doba letu na baterky se počítá kolem 7 - 15 minut což spalovák taky v pohodě na jednu nádrž vydrží. Výkonostně jsou elektro a spalovací motory na tom podobně. Vše záleží na tom jaký to je motor, jaká baterka, jaké palivo, do jakého letadla atd.. Každé letadlo chce něco jiného.

Pokud máte v okolí další letce modeláře a mají plochu kde vlekají větroně tak to je jedna z dobrých voleb k pořízení větroně. Takové letadlo vyjde mnohem méně než spalovák a elektro a tak se nemusíte děsit počáteční investice která by jinak vyšla kolem 5 - 10 tisíc. S prvními starty vám pomůžou a v letu potom letadlo předají. A taky určitě pomůžou s přistáním.
Výhody spalováku:
- pokud je palivo tak se dá pořád lítat ... tedy doba letu
- méně citlivé na nehody než elektro motory

Nevýhody spalováku:
- potřeba startboxu
- ulepené letadlo od splodin z výfuku
- nutnost seřídit motor

Výhody elektra:
- tichý let i když si někdo říká, že pokud to neřve tak to není ono
- stačí vzít sebou jen baterky, letadlo a vysílačku

Nevýhody elektra:
- krátká doba letu pokud nemám zásobu baterek
- náchylné na nehody
Bazar nebo nové letadlo?: Já osobně upřednostňuju bazar před novým letadlem. Tam se dá totiž koupit při troše štěstí krásné letadlo třeba i kompletně vybavené za stejnou cenu jako by stálo v obchodě úplně nové bez vybavení!!! Hlavně v začátcích to pomůže, kdy se stejně ničení letadla nevyhnete a tak je zbytečnost ničit super nové éro. Na modelářských obchodech jsou RTF letadla pro začátečníky ... Ready To Fly - Připravené k letu. Ty stačí pouze smontovat (za 30 min je hotovo), přečíst návod a nabít baterky a může se jít lítat, ale poslední dobou mě hodně zklamali. Já jsem začínal na Bellance 280 s převodovkou , která dodávala potřebný výkon letadlu a po přidání olova na předek kvůli vyvážení těžiště se z něj stalo opravdu pohodové letadlo na naučení. Dokonce jsem si mohl dovolit u něj udělat i pumovnici a vyhazovat předměty nebo parašutisty. Dnešní RTF mi přijdou málo výkonné a tak i já mám co dělat abych nastoupal do nějaké výšky a tam si v klidu lítal. A elektronika v těchto letadlech není zrovna moc kvalitní takže se nedá moc použít v dalších letadlech. Proto raději volím nebo doporučuju letadlo z bazaru, které vyjde kompletní k letu na stejné peníze jako třeba RTF nové z obchodu.
Doporučuju:
Trup: hranatý
Křídlo: jendoduché na případné opravy
Upevnění křídla: gumy
Podvozek: sundavací s možností přistání přímo na trup


Pokud už letadlo a vše potřebné konečně vlastníte nezbývá než vyčkat na vhodné počasí a vyrazit na první lety. Nejlépe pokud vám někdo pomůže s prvním letem a letadlo v letu vytrimuje. Proto se nebojte požádat někoho zkušenějšího. Pokud nikdo v dosahu není zbývá tato nepříjemnost pouze na vás. Hlavně se v začátcích nepřeceňujte!!!

Letu zdar.